Informații utile pentru beneficiari
Sistemul de azil din Republica Moldova
Protecția internațională a străinilor în Republica Moldova este asigurată în corespundere cu standardele internaționale în domeniu și legislația națională derivată din acestea. Din 2001, Republica Moldova este parte a Convenției din 1951 și la Protocolul din 1967 privind statutul refugiaților. Legea nr. 270/2008 privind azilul în Republica Moldova reglementează procedura de determinare a statutului de refugiat, formele de protecție, drepturile beneficiarilor de protecție, dar si alte chestiuni relevante.
În corespundere cu Legea nr. 270/2008 privind azilul, în Republica Moldova există patru forme de protecție:
1. Statutul de refugiat
Statutul de refugiat este recunoscut, la solicitare, străinului care, în virtutea unei temeri bine întemeiate de a fi persecutat pe motive de rasă, religie, naționalitate, apartenență la un anumit grup social sau opinie politică, se află în afara țării a cărei cetățenie o deține şi care nu poate sau, datorită acestei temeri, nu doreşte să se pună sub protecţia acestei ţări; sau care, nedeținând nici o cetăţenie şi găsindu-se în afara ţării în care își avea domiciliul legal şi obişnuit, ca urmare a unor astfel de evenimente, nu poate sau, datorită respectivei temeri, nu doreşte să se reântoarcă. such fear, is unwilling to return.
2. Protecție umanitară
Protecţia umanitară se acordă străinului care nu îndeplineşte condiţiile pentru recunoaşterea statutului de refugiat, dar în a cărui privinţă există motive serioase şi întemeiate de a crede că, în cazul în care ar fi trimis în ţara sa de origine, ar fi supus unui risc real de a suferi vătămările grave şi nu poate sau, ca urmare a acestui risc, nu doreşte să obţină protecţia respectivei ţări.
Prin vătămări grave – prezentă uneia din următoarele situaţii:
- a) existenţa unei condamnări la pedeapsă capitală sau existenţa pericolului execuţiei;
- b) tortura sau tratamentele ori pedepsele inumane sau degradante aplicate solicitantului în ţara sa de origine;
- c) amenințarea gravă şi individuală la viața sau la integritatea corporală a unui civil din motive de violență generalizată în situații de conflict armat internațional sau intern.
3. Protecție temporară
Protecția temporară – protecție cu caracter excepțional menită să asigure, în cazul unui flux masiv şi spontan de persoane strămutate care nu se pot întoarce în țara de origine, protecţie imediată şi temporară unor astfel de persoane, dacă există riscul ca sistemul de azil să nu poată procesa acest flux fără efecte adverse pentru funcționarea sa eficientă, în interesul persoanelor în cauză şi al altor persoane care au nevoie de protecţie;
4. Azil politic
Azil politic – protecţie acordată de către Președintele Republicii Moldova, la cerere, în cazuri excepționale:
- persoanelor care au deținut funcții politice, diplomatice sau de interes public în alte state sau în organisme internaționale,
- persoanelor care au demonstrat un deosebit atașament, respect şi interes pentru Republica Moldova,
- personalităților marcante, care sunt persecutate în ţara de origine.
Cererea de azil poate fi depusă exclusiv pe teritoriul Republicii Moldova, la una din următoarele autorități:
- Direcţia azil şi integrare şi subdiviziunile structurale şi teritoriale ale Inspectoratului General pentru Migrație;
- Poliția de Frontieră;
- Organele de poliţie;
- Instituțiile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor sau subdiviziunile de detenţie provizorie din cadrul organelor de drept.
Cererile înaintate Poliției de Frontieră, organelor de poliţie, subdiviziunilor structurale şi teritoriale ale Inspectoratului General pentru Migrație, instituțiilor subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor sau subdiviziunilor de detenţie provizorie din cadrul organelor de drept urmează a fi expediate Direcției azil şi integrare. Direcţia azil şi integrare din cadrul Inspectoratului General pentru Migrație este responsabilă de implementarea politicilor în domeniul azilului prin examinarea şi soluționarea cererilor de azil, prin protecția solicitanților de azil, beneficiarilor de protecţie internațională, de protecţie temporară sau de azil politic.
Înainte de emiterea unei decizii privind cererea de azil, solicitantului de azil i se dă posibilitatea de a susține un interviu cu privire la cererea sa. Interviul este efectuat cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 21 de zile de la data depunerii cererii. Solicitantul de azil poate fi intervievat în prezența unui avocat și cu asistența unui traducător. La interviu au dreptul să asiste, cu acordul solicitantului de azil, reprezentanți ai Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR) și ai organizațiilor neguvernamentale. Interviul va avea loc în limba pe care solicitantul o alege. Preventiv, consilierul de decizie trebuie să se convingă de faptul că limba în care urmează să se desfășoare interviul îi este suficient de accesibilă.
Termenul de examinare a cererilor de azil este de la o lună până la 6 luni, dar poate fi prelungit cu 3 luni.
Statutul de refugiat sau de beneficiar al protecției umanitare, conferă drepturile prevăzute de legislație pentru cetăţenii străini şi pentru apatrizi, precum şi următoarele drepturi speciale:
- de a rămâne pe teritoriul Republicii Moldova şi de a obține documentele corespunzătoare pentru confirmarea identității şi pentru trecerea frontierei de stat;
- de a alege locul de reședință şi de a circula liber în condițiile stabilite de legislație pentru străini;
- de a fi angajat de persoane fizice sau juridice, de a exercita profesii libere, de a desfășura activitate de întreprinzător, în conformitate cu legislația în vigoare;
- de a fi salarizat şi de a beneficia de celelalte drepturi materiale ce decurg din activitățile desfășurate, precum şi de asigurare socială, în condițiile legii;
- de a fi încadrat în învățământul obligatoriu şi în celelalte forme de învățământ în condițiile stabilite de lege pentru cetăţenii Republicii Moldova;
- de a beneficia, în cazul familiei cu copii, precum şi al minorului neînsoțit, de toate măsurile de asistenta socială acordate, în conformitate cu legislația în vigoare, copiilor cetățeni ai Republicii Moldova;
- de a beneficia de un tratament identic cu cel acordat cetățenilor Republicii Moldova în ce privește libertatea de a profesa propria religie şi de a da educație religioasă copiilor;
- de a se bucura, în sistemul de asigurare obligatorie de asistenta medicală, de aceleași drepturi ca şi cetăţenii Republicii Moldova în condițiile stabilite de legislația în vigoare;
- de a i se proteja datele personale şi orice alte detalii în legătură cu cazul său;
- de a avea acces liber în instanță de judecată şi la asistență administrativă;
- de a nu fi returnat sau expulzat, cu excepția cazurilor prevăzute de Legea;
- de a fi cazat temporar în centre de cazare în condițiile prevăzute de Guvern;
- de a solicita măsuri de integrare în conformitate cu legislația în vigoare;
- de a solicita un ajutor bănesc pentru o perioadă de 6 luni, în limitele disponibilităților financiare ale statului, dacă, din motive obiective, aceștia sunt lipsiți de mijloace de existență.
Important
Deciziile negative, privind cererile de azil pot fi atacate în termen de 30 de zile, în instanțele judiciare, pe calea contenciosului administrativ fără respectarea vreunei proceduri prealabile.